zaterdag 13 december 2008

Bettie Page: Dark Angel

Bettie Page is in Los Angeles overleden. Eerder deze maand werd ze al eens opgenomen na een hartaanval. De allereerste pin-up werd 85.

Bettie Page was één van de voortrekkers van de seksuele revolutie in de jaren zestig. Als pin-upmodel kreeg ze nationale bekendheid met foto's in tijdschriften waarop ze enkel een bikini of lingerie droeg. In 1955 poseerde ze naakt in Playboy, ze was een van de eerste Playmates of the Month. Ze werkte slechts zeven jaar als model, maar deed in die tijd meer fotosessies voor bladen dan Marilyn Monroe en Cindy Crawford samen. Haar succes schreef ze in een later interview toe aan haar glimlach. "Ik speelde met de camera, ik amuseerde me. Ik stelde me gewoon voor dat de camera mijn vriendje was". Ze begon haar carrière op haar 27ste, en zeven jaar later vond ze dat het mooi was geweest. Daarna weigerde ze nog in beeld te komen. "Waarom zou ik? Je moet de mensen onthouden op hun best, zeker modellen".

In de jaren zestig nam haar leven een vreemde wending: ze bekeerde zich tot het christendom en werd missionaris in Angola. Sindsdien bleef ze uit de spotlights.

Leven en Werk van Bettie Page:

Geen opmerkingen: