dinsdag 11 november 2008

Wannes Van de Velde: de echte dichter van ’t Stad

Het moet in 2002 of 2003 geweest zijn. Op de boekenbeurs van Antwerpen zat Wannes Van De Velde in dezelfde stand als Bram Vermeulen zijn boeken te signeren. Ik wandel voorbij de stand van beide gevierde volkszangers, bekijk hun beider boeken en zeg tegen Van de Velde: “Bram Vermeulen heeft wel meer bij elkaar geschreven dan u.” Waarop hij mij antwoord in een sappig Antwerps accent: “Ja maar ik heb misschien meer weggesmeten.” Gevolgd door een vette knipoog richting Vermeulen. Ondertussen verdwalen beide kleinkunstenaars in de straten van het hiernamaals.

Vermeulen verliet ons twee jaar gelden al veel te vroeg, Wannes Van de Velde verloor dit weekend de strijd tegen leukemie. Hij was een echte sinjoor, geboren in hartje Antwerpen. Zijn eerste mansardeke stond in de Zirkstraat een volkse buurt. Wannes studeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten en later aan het Hoger Instituut voor Grafiek. Tijdens zijn academiejaren koesterde Van de Velde al een levendige belangstelling voor muziek en vooral voor de marginale vormen ervan: jazz, flamenco, zigeunermuziek, blues, chanson en het volkslied in het algemeen. Het podiumdebuut van Van de Velde dateert van rond 1960. Wannes heette toen nog Wim, zijn instrument was de saxofoon en hij speelde jazz in de kroegen rond de Antwerpse Stadwaag.

Dankzij Wannes Van de Velde ontstond opnieuw een verrassend levendige belangstelling voor het volkslied. Al gauw begon hij ook zelf teksten te schrijven en te componeren. Het eerste lied dat Wannes ooit op vinyl heeft gezet, was "Jef heeft me 'n sjiek gerefuseerd". Het werd in 1966 de openingstrack van zijn debuutelpee "Wannes Van de Velde", die een onverwacht succes werd. Zijn bekendste LP dateert uit 1973: “Ne zanger is ne groep”. Daarop staan nummers als 'Als ik wil gaan huishouden', 'Mijn mansarde', 'Bitter zeemanslied', 'De dansende begijn', 'Een schip' en 'Ik wil deze nacht in de straten verdwalen'.

Wannes Van de Velde zal bij het grote publiek bekend blijven als volkszanger pur sang, maar smeet zich tijdens zijn rijk gevulde carrière ook op het theater en de literatuur.

Geen opmerkingen: